uusi penaali. Malli on taas japanilaisesta kirjasta, ja on vaivannut minua jo jonkin aikaa :) Tänään päätin sen kokeilla. Penaalin teko alkaa ensi tekemällä tilkkupinta. Tässä työssä käytetään välivanua, ja olen tikannut pinnan vaihteeksi käsin. Reunakaitale on ommeltu valmiiksi jo tässä vaiheessa. Kuvassa tilkkupinnan mitat........

   

  Sitten tehdään kaksi kappaletta yo-yo'ja. Kuvassa mitat isommalle ympyrälle, ja toisella ympyrälle. Pienempi ympyrä on tehty kovasta muovista, ja olen liimannut sen ympärille vanua molemmin puolin. Se jää antamaan tukevuutta päädylle ja pulleutta tuo vanu.....

   

   Kun yo-yo't ovat valmiit, aloitetaan niiden kiinnitys tilkkupintaan.......

   

    Tässä valmiista penaalista sisäkuva.....

   

   Ja kuva alkuperäisen mallin vieressä......

   

    Penaalissa on nepparikiinnitys, ja koristeeksi on tehty minimini- yo-yo. Alkuperäisessä mallissa penaalin tilkkupinnan neliöiden koko on 3 cm x 3 cm. Minun mallissa ne ovat juuri tuon kokoiset, mutta kirjan kuvan neliöt näyttävät suuremmilta verrattuna minun tilkkupinnan neliöhin. Mittavirhe ehkä ?!?! Penaalipinnan voi tietysti tehdä millaisella tilkkublokkimallilla tahansa ja penaalin pituutta voi kasvattaa pidemmäksikin kuin 16 cm.  Protopenaalin päätyjen tekeminen piti tehdä kahteen kertaan, mutta seuraavassa penaalissa olenkin jo asteen verran taas taitavampi :)

            Maritta